Externen toevoegen aan Microsoft Teams deel 2

Paul Keijzers [#MVP]
watisoffice365
Published in
4 min readMar 7, 2018

--

Vorige week schreef ik een blog over extern delen in Microsoft Teams via Azure B2B. Nu kan er een hoop veranderen in 1 week. Want vanaf nu kan je in Microsoft Teams ook mensen uitnodigen zonder Azure B2B. Hierbij maak ik meteen een opmerking. Wanneer je Externe toegang goed wil inzetten gebruik dan alleen Azure B2B voor externe gebruikers.

Dit gezegd hebbende wil ik natuurlijk wel uitleggen hoe het dan gaat zonder Azure B2B. Dit omdat ik me ook kan voorstellen dat je organisatie klein is met af en toe een externe gebruiker of een paar mensen waar je vast mee samenwerkt.

Hoe werkt dit nu als je dit wil gaan doen hiervoor moet je sowieso admin zijn van office 365. Dan ga je naar het admin(Beheer) center.

Hierna ga je naar instellingen en dan naar services en instellingen. En selecteer je Teams.

Hier ga je naar instellingen per gebruiker.

Selecteer in je type Gast en zorg dat deze op aan staat

zorg dat je niet vergeet onderaan op opslaan te drukken.

Hierna is de basis instelling gedaan voor de externe vanuit het admin deel vanaf hier kan de eigenaar van een team externe toevoegen.

In teams ga je vervolgens naar het team als eigenaar van het team en klik je op de 3 puntjes naast het team.

klik vervolgens op de 3 beheren.

Hier krijg je een overzicht van de personen die in dit Team zitten. In onderstaande zat er al een gast in het team.

Om een nieuwe gast uit te nodigen klik je op “Lid toevoegen”. vervolgens type je het email adres dit kan dus @gmail.com zijn of @hotmail of @live.nl etc. wat je wil toevoegen en klik op “toevoegen”.

In de lijst met gasten komt dit adres erbij. een nadeel is wel dat als je bijvoorbeeld meerdere mensen met dezelfde naam hebt dat je niet direct ziet welk emailadres hierbij hoorde.

In mijn geval heb ik iemand met Gmail uitgenodigd. Als we kijken in Gmail krijg ik idd een mail.

Als ik vervolgens op open microsoft teams klik zie ik het volgende als gast.

Vervolgens geeft deze melding aan dat je dus een gelinked Microsoft account moet hebben. Wanneer deze er niet is word deze gecreëerd. In deze klik ik op next. Hierna komt het Microsoft login scherm met mijn gmail.com account.

na inloggen krijg je de vraag om aangelogd te blijven hier kan je zelf Ja of Nee kiezen. Ik merk de laatste tijd weinig verschil tussen beide.

Vervolgens word het account aangemaakt en krijg je de en krijg hij het volgende te zien.

Hij kan er nu voor kiezen om de app lokaal of in de web te openen. Ik kies hier voor de webapp in dit geval.

Het Team opent in de taal van de gebruiker. en geeft in popups wat wel kan en wat niet.

Hierna kan de gast aan de slag in het Team. Wil je meer over de verschillen tussen gasten en eigen gebruikers, dan geeft dit een overzicht.

--

--