Hoe maak ik een publiek Webinar met Microsoft Teams Deel 3/3

Paul Keijzers [#MVP]
watisoffice365
Published in
5 min readMar 14, 2019

--

In dit deel gaan we dieper in op de livegebeurtenis (Webinar) zelf en de mogelijkheden. In deel 1 hebben we laten zien hoe je de mogelijkheid voor je medewerkers aanzet. In deel 2 legde ik uit hoe je als gebruiker een live gebeurtenis (Webinar) kan inplannen. En in dit deel het daadwerkelijke gebruik.

Ondersteuning nodig bij een online live event via Microsoft Teams?
Kijk voor meer informatie op onze website: https://kbworks.nl/online-event-via-microsoft-teams/

Het is tijd om het Webinar te starten we openen Microsoft Teams en gaan naar meetings. In Meetings selecteren we ons event en klikken hierop.

Vervolgens klikken we op Join/Deelnemen. Wanneer je de Producer bent. Dan krijg je dit ook duidelijk te zien. Zoals hieronder en je hebt nog de optie om als deelnemer mee te doen inplaats van de Producer.

Vervolgens klikken we op Join now. Het scherm opent en je kan beginnen met het inrichten van je Webinar. De functionaliteit werkt overigens alleen in de applicatie op je PC/Laptop.

Zoals je hierboven ziet krijg je jezelf onderin te zien en boven je 2 schermen/vakken. Goed om te weten is dat het linker scherm wordt niet uitgezonden. Het rechterscherm is wat de deelnemers gaan zien. Daarnaast heb je nog een aantal buttons rechts bovenaan. Dit om notulen te maken te chatten en de Q en A te doen tijdens je event. Rechts onderin kun je kiezen wat je wil gaan delen in je live meeting (Webinar)

Wanneer je begint klik je op delen van je scherm(share) dan kun je kiezen wat je wil delen. Bijvoorbeeld je desktop of een scherm van een applicatie:

In dit geval selecteer ik de browser die ik wil delen. Hierna staan onderin 2 mogelijkheden jouw eigen camera of de content die je wil delen.

Wanneer je vervolgens op de content selecteert zal deze verschijnen in het venster:

Het vak links wat paars is geeft aan dat er maar een applicatie wordt gedeeld. Klik je op het knopje ernaast word het scherm in 2 delen gedeeld.

Wanneer de content er goed staat kun je de volgende stap nemen door op send live te klikken. De schermen worden gedupliceerd en de Start knop verschijnt.

Wanneer je nu andere content zou selecteren. Zoals in onderstaande heeft dit nog geen invloed. Zolang je niet op Send Live klikt. Hierdoor kun je je Webinar als producer goed beheren.

Wanneer we op Start klikken dan verschijnt er eerst een melding dat je live gaat. En dat er ongeveer 10–20 seconden tussen jouw beeld en het beeld van de gebruikers zit.

Wanneer je op continue of doorgaan klikt gaat je Webinar live voor iedereen. De kijker heeft de mogelijkheid om direct vragen te stellen in het Webinar ook voor het begonnen is. Wanneer de video geladen wordt ziet dit er zo uit voor de kijker:

Eenmaal bezig in het Webinar ziet het er zo uit voor de kijker:

De producer krijgt te zien hoeveel deelnemers er zijn en ziet of de opname goed loopt:

Aan het einde van het Webinar klikt de producer op End of Einde. Hierna volgt de melding dat wanneer je het Webinar Eindigt dat het niet opnieuw te starten is:

Hierna komt in het scherm te staan dat de Webinar geëindigd is.

Als je op verlaten of Leave klikt sluit het scherm en kom je in je uitnodiging terecht. Hierin staat wanneer de meeting geëindigd is. Nu kun je eventueel de bestanden en meeting notities nakijken. Ook kun je aangeven wat de kwaliteit was van je Webinar.

Wanneer je op de streepjes klikt. Naast Join krijg je de invite op nieuw te zien wat opvalt is dat er extra informatie bij is gekomen.

Wanneer we dit iets later doen dan komt hier ook de opname van het Webinar bij te staan.

Wanneer je daarop klikt opent het scherm netjes de opname van de Webinar

Wanneer je op de 3 puntjes klikt aan de rechterkant kun je de opname downloaden op je PC/Laptop

Met deze uitleg hopen we, dat je optimaal gebruik gaat maken van deze standaard functionaliteit.

Ondersteuning nodig bij een online live event via Microsoft Teams?
Kijk voor meer informatie op onze website: https://kbworks.nl/online-event-via-microsoft-teams/

--

--